onsdag 4 september 2013

Onsdag.

Redan onsdag! jag som hade måndag igår, ja, då går veckan mycket fort, det är ett som är säkert.
Måste säga att veckan faktiskt har varit mycket åt det bättre hållet sett ur hälsoperspektiv. Idag var även  en av de första dagarna sedan jag började med hydro-kortisonet som jag har fått kriga med mitt blodsocker för att det hela tiden trillat nedanför gränsen för "bra", det har alltså varit för lågt. Så idag har jag endast behövt ta mitt långsamma insulin Lantus och det gjorde jag runt 6:15 imorse. Händer inte ofta men ibland i min värld. Tror jag måste ta och sänka min långsamma dos på kvällen.
Sedan ska man även vara tacksam för det lilla, och det är verkligen något jag lärt mig under sommarens prövningar, jag hade inte insett hur "bra" jag faktiskt haft det under alla mina år som diabetiker, inte förrän nu när jag för ca två veckor sedan ringde till Akademiska i Uppsala i förtvivlan att jag tyckte att jag tog så himla mycket insulin "hur mycket tar du?" frågade läkaren, jag: "Jaa 8 enheter MINST till maten." "Du behöver inte vara orolig, jag tycker inte du tar så stora doser." Jo, visst kändes det betryggande, men jag ville ändå inte helt köpa det,  även om det var läkaren som sa det,  jag menar, för mig ÄR det mycket, jag är ju van att ta runt 4 enh, till mat och om jag ligger på 20 i BS då ta 10 eller mer, inte till en vanlig måltid. Man lär sig hela tiden,  sedan jag fick beskedet Addisons kan jag säga att jag har nog aldrig varit så bra på att ta blodsocker som jag faktiskt är nu, och mår jag mycket bättre? Svar: JA!  Beror det endast på det? Nej,  det tror jag inte,  då mitt blodscoker inte riktigt velat samarbeta med mig på ett tag så har jag även blivit ännu mer noggrann med att veta exakt vad jag äter och vad som är i att jag har börjat laga mycket mer mat och jag har börjat tycka att det är roligt. Det tycker jag är bra.
Idag har jag även  ringt och bett att få ett nytt recept på nya stickor till min Contour NEXT USB mätare som Bayer var så snälla och skickade till mig för någon vecka sedan, så jag längtar otroligt mycket till jag får dem så att jag kan testa mätaren. Jag lovade ju även att visa programmet till datorn man använder för att göra sina kurvor och diagram. Jag älskar den funktionen, just för att det gör det så mycket enklare att faktiskt snabbt få en sjukt bra överskådlig blick på hur läget faktiskt sett ut den senaste tiden, SAMT så är det ju KUL! Hur bra är inte det liksom?


Detta är min nuvarande Contour USB mästare, men jag måste ju visa mitt fina lila gummifodral som man fick på diabetesmottagningen på Akademiska. Har alltid velat ha ett skydd till min och nu har jag det. De får ju tåla en del stryk dessa små.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar